Hva er en «clip blog» ?

Jeg tror nesten alle vet hva en blog er nå, men i tilfelle ikke… ordet «blog» er en forkortelse for «web log» og det beskriver en oppdatert nettside, Innleggene dateres som oftest i omvendt kronologisk rekkefølge, og en blogg kan ha mye til felles med en dagbok.

Der noen blogger er rene dagbøker for bloggeren, er andre mer tematisk, profesjonelt, eller kunstneriske. Blogger gjør også ofte ivrig bruk av pekere til andre nettsteder og ikke minst andre blogger.

Bloggen kan handle om hva som helst og kan inneholde alt fra tekst til musikk, bilder, video til linker som kan gi utfyllende informasjon om saker, blog`s har også en søkeboks.

Nå vet du hva en blog er, hva er en clip blog ?

En clip blog er en blog der hoved innhold er linker til nettsider. Fungerer som en utklippsbok av nettinfo.

Når jeg treffer på noe som er av interesse, som jeg vil finne igjen senere, tilføyer jeg det til min clip blog. Jeg kan velge å kategorisere linkene, og tilføye kommentarer til linken, slik at jeg finner lett tilbake senere.

Hvorfor vil jeg gjøre dette når jeg enkelt kan legge et bokmerke i min nett leser ?

Jeg deler ikke lett mine bokmerker med andre, men jeg deler min clip blog.

Jeg kan søke i min clip blog, ikke alle bokmerke systemer byr på en søkefungsjon.

Jeg kan vise min clip blog i alle nettlesere og den har den samme informasjonen.

Jeg kan vise min clip blog på alle datamaskiner, også andre folks datamaskiner.

Jeg kan tilby besøkende å kommentere og diskutere en spesiell side jeg linker til.

Jeg beholder min nettlesers bokmerker ryddig og bruker de til sider som jeg bruker ofte i hverdagen. Clip blog bruker jeg til sider som jeg kansje går tilbake til.

Om du vil ha en clip blog med dine linker/artikler men ikke har et nettsted (eller ikke vil ha arbeidet med å sette opp programvare på ditt sted), ta en titt på gratis «clip blog» tjenesten Bloglines.

Bloglines finner du HER.

Norsk brukermanual for Bloglines HER.

Om dypen

I live in Norway in a middlesize town about ten minute from Oslo by car. I have been working with my Independent Business for almost more than 20 years. I have been on the internet from early ninety more or less for fun and excitement. On this site i am only presenting my interest, hobby and programs that i am part of myself or i am going to attend shortly. My interest for flying started when i moved close to an airfield in 1999.
Dette innlegget ble publisert i Blogg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

